vrijdag 23 mei 2014

Thunderclap misleidt, Metro heeft het niet door

Kort berichtje links bovenaan op pagina twee van Metro vandaag: van de politici en partijen die Thunderclap willen inzetten, is N-VA de absolute kampioen, want zij zullen "minstens 1.212.000 kiezers bereiken".

Dat cijfer haalden ze van de Thunderclap-website. Daar staat inderdaad dat de N-VA-campagne een 'social reach' heeft van - ondertussen - 1.291.923 mensen. Hoe komen ze aan dat aantal? Mensen die willen deelnemen aan de campagne moeten zich aanmelden met hun Facebook-, Twitter- of Tumblr-account. De website vraagt dan toelating om berichten te posten in hun naam. Heb je bijvoorbeeld honderd volgers op Twitter, dan breid je de 'social reach' uit met honderd mensen. Bij Facebook tellen ze je vrienden.

Zijn al die volgers en vrienden kiezers? Natuurlijk niet. Heel wat accounts zijn van organisaties en niet van mensen. Jeugdwerkers en leerkrachten communiceren met heel wat minderjarige vrijwilligers en leerlingen. Tekstschrijvers en taalleerkrachten volgen doorgaans niet alleen Vlaamse maar ook Nederlandse collega's. IT'ers hebben typisch volgers uit heel de wereld. Bovendien kun je op Facebook instellen wie welke berichten mag zien.

Kortom: Thunderclap kan eigenlijk helemaal niet inschatten hoeveel mensen een campagne bereikt, en Metro verwart 'mensen' dan ook nog eens met 'kiezers'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten