maandag 24 maart 2014

Volharden in de boosheid

Op vrijdag 21 maart stond er een artikel op de site van De Morgen met als titel 'Belgische reclameblokken tonen vrouwen vaker als seksobject en afhankelijk'. De Antwerpse Universiteit stelde namelijk vast dat 'onze' reclames nog altijd heel erg seksistisch en seksestereotiep zijn. Ze hadden dat artikel kunnen illustreren met roldoorbrekende reclames, om eens wat aandacht te schenken aan voorbeelden van hoe het ook en beter kan. Een kritische journalist had nog een bedenking kunnen formuleren over waarom Zorra niet meer bestaat. Blijkbaar kunnen we een waakhond voor seksistische reclame nog altijd goed gebruiken. En misschien zelfs meer dan ooit, want we doen zo graag alsof wij beschaafd zijn omdat gelijkheid van mannen en vrouwen in ons wetboek opgenomen is.
Maar nee hoor: ten overvloede krijgen we er nog eens de slechte voorbeelden bij. Alsof we daar nog niet genoeg mee geconfronteerd worden, nietwaar. Alsof de 'stunt' van Gamma nog niet genoeg aandacht gekregen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten