vrijdag 13 februari 2015

Google weet alles - of veronderstellen ze toch te veel?

Google weet heel veel van ons. Van ons allemaal. Zelfs als je heel voorzichtig bent, is het bijvoorbeeld moeilijk om te verbergen dat je zwanger bent. Ze verzamelen al die info onder andere om je betere zoekresultaten te bezorgen, is hun argument.

Ik ben helemaal niet voorzichtig. Ik gebruik Google voor al mijn zoekopdrachten, gewoon vanuit de adresbalk van Google Chrome. Ik ben zelfs aangemeld bij Chrome én bij Google. Je zou dus verwachten dat mijn zoekresultaten haarfijn op mij afgestemd zijn. Ongetwijfeld hebben ze interessante statistieken die aantonen op welke manieren dat allemaal gebeurt.

Even kijken:

  1. Ik ben een cisgender man.
  2. Het is de carnavalperiode.
  3. Ik geef als zoekterm 'kostuum carnaval' op.
De logische conclusie zou zijn dat ik op zoek ben naar een kostuum om zelf te dragen, toch? Nee hoor, volgens Google heb ik duidelijk een andere bedoeling.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten