woensdag 19 februari 2014

Wanneer stigmatiseer je met een foto of een groepsaanduiding?

Op 10 februari stond er op de voorpagina van Metro een artikel onder de kop "Moslims willen vrouw dood na start wijnbar". Ik werd er wat ongemakkelijk van, en wilde er op deze blog dus wel iets mee doen, maar ik aarzelde. Ik kon namelijk argumenten bedenken om die titelkeuze te verdedigen.

Op 14 februari stond er in De Standaard (de papieren versie) een artikel over slechte hygiëne in restaurants. Bij dat artikel stond een foto van een zwarte man in een keuken - die er volgens mij niet eens als een restaurantkeuken uitzag, maar goed. Ook daar werd ik ongemakkelijk van, en dus wilde ik er hier iets mee doen, maar weer aarzelde ik. Eén foto bij één artikel is nog niet noodzakelijk stigmatisering. Ik zou dus al over meerdere gevallen moeten schrijven. Als je dat bijhoudt, heb je er op de duur wel een paar bijeen, maar momenteel heb ik dat niet zomaar bij de hand. Bijhouden voor later dus.

Maar kijk: ombudsman Tom Naegels schreef een uitgebreid opiniestuk waar beide gevallen in aan bod komen, en hij heeft een gelijkaardig voorbehoud. Hij stelt er ook een paar interessante vragen bij, én hij geeft voorbeelden die verduidelijken hoe complex dit hele geval wel is. Het lezen waard!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten