dinsdag 21 januari 2014

Vrouwen tellen: dé auteurs van 2013 (2)

Eindejaarslijstjes en boeken-top zoveels, dus. Ik schreef eerder al over de literatuurbijlage van De Standaard, waar de experts ter zake (van wie een derde vrouwen) in totaal 31 schrijfsters en 130 schrijvers opnoemden. Overweldigend veel aandacht voor mannen, dus. Elders vinden we andere verhoudingen. Humo vermeldt 5 vrouwen en 10 mannen. In De Morgen gaat het over 10 vrouwen en 20 mannen. Knack raadt 3 boeken van vrouwen aan en 7 van mannen. Gek hé, dat telkens exact een derde van de namen hier vrouwelijk zijn? En in De Standaard was dat maar een vijfde. Tiens tiens. Maar daar bestond de groep van mensen die aan het woord kwam voor een derde uit vrouwen. Tiens tiens.

Zijn de vrouwelijke schrijvers aan het 'oprukken', zoals Saskia De Coster strijdvaardig schrijft in De Morgen en De Volkskrant? Natuurlijk niet. De aandacht en erkenning voor hun werk groeien nog altijd maar mondjesmaat, en de weerstand is blijkbaar nog altijd groot. Grasduin maar even in de reacties onder De Costers artikel (opgelet: kan de geestelijke gezondheid en het geloof in de mensheid schaden!). Maar het maakt blijkbaar wel een verschil aan wie je vraagt om boeken aan te bevelen, en dat is niet verwonderlijk. De Coster schrijft ook dat vrouwen lang geen tijd kregen (of konden maken) om aan schrijven toe te komen. In Virginia Woolfs A Room of One's Own gaat het ook over een eigen plekje om ongestoord te kunnen schrijven. Als vrouwen al aan schrijven toekomen, speelt seksisme nog een rol wanneer ze een uitgever proberen te vinden, wanneer die uitgeverij het boek moet ondersteunen met een promotiecampagne, wanneer (en van wie) het boek aandacht krijgt van critici, én wat die critici er ten slotte over schrijven. En als die hordes allemaal genomen zijn, moet je nog in eindejaarslijstjes geraken, op shortlists voor literaire prijzen, en op lectuurlijsten in scholen. De aandacht moet warm gehouden en structureel gemaakt worden. Dat gebeurt al eeuwenlang met het werk van mannen, die door andere mannen opgehemeld en aanbevolen worden, en die van grotendeels uit mannen bestaande jury's de voorkeur krijgen bij de toekenning van boekenprijzen.

Over smaak valt niet te twisten. Maar boeken verkopen blijkbaar beter als er een mannennaam op de cover staat, en vrouwen krijgen meer aandacht als je ook aan vrouwen om leestips vraagt. Dan kun je toch op z'n minst zeggen dat smaak door meer beïnvloed wordt dan objectieve kwaliteit. Aangezien elk potentieel lezerspubliek bovendien voor de helft uit vrouwen bestaat (en dat is dus meer dan een derde!), laten we blijkbaar al veel te lang toe dat de verkeerde mensen hun voorkeuren aan ons opdringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten