woensdag 29 oktober 2014

"Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken"

Heel wat mensen associëren Zwarte Piet niet met racisme. Voor hen komt dat zwart van schoorsteenroet. Zo hebben ze het altijd geleerd, en zo hebben ze het altijd gezien. Mooi van hen, maar het is ook naïef. De figuur van Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op een koloniaal stereotype. En zelfs als dat niet het geval was, kan de bedoeling erachter geen argument zijn. Als ik op je tenen sta, dan heb jij pijn, zelfs al was dat helemaal mijn bedoeling niet. Ik kan wel sorry zeggen, maar dat verandert niets aan die pijn. Je eerste indruk van mij, dat ik een lomperik ben, zal er misschien wat door verzacht worden, maar meer dan dat haalt een verontschuldiging niet uit.

Een ander voorbeeld. Een hele tijd geleden speelde ik samen met verschillende anderen Zwarte Piet bij de intocht van de Sint in Harelbeke. Terwijl we ons staan te verkleden en te schminken, zegt een van ons: "Goh, ik heb precies hoe langer hoe minder zin om te werken." Algemene hilariteit. Als Zwarte Piet niets met racisme te maken heeft, leg mij dan die mop eens uit.

Behoudsgezinde mensen halen ook weleens aan dat de tegenstanders van de Zwarte Pietenfiguur een 'onschuldig kinderfeest willen kapotmaken'. De discussie is nochtans al dertig jaar aan de gang. Als ze het wilden kapotmaken, stonden ze niet stilletjes in de menigte bij de tv-intocht van de Sint. Dan maakten ze een hoop kabaal (nu doet alleen de politie dat), riepen ze dat de Sint niet bestaat en probeerden ze zijn baard en pruik af te trekken.

Als ik op je tenen sta, doet dat pijn en vind je mij lomp. Als ik daarbovenop beweer dat jouw pijn ingebeeld is en ik blijf doodleuk staan, wat denk je dan van mij? En als ik je ook nog eens bedreig omdat je het lef hebt om er iets van te zeggen? Het enige wat er gevraagd wordt, is dat het onschuldige kinderfeest écht onschuldig wordt, zodat het ook echt een feest voor iedereen is. Lijkt me redelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten